Xerxes och Farliga förbindelser

Xerxes var perserkung ung. 450 f. Kr. Inspirerad av hans liv skrev Händel den opera som hade premiär igår på Operan i Stockholm och som direktsändes i P2 19.30-22.45. Scenografin beskriver och gestaltar 30-talets Iran, får jag veta i den viktiga introduktionen, som gärna kunde vara dubbelt så lång. Innehållet i operan har radikalt skurits ner och pauserna har därför minimerats till en, jag hade gärna haft med alla tre akterna med två pauser, det är entusiasmerande musik! I rollen som Xerxes hör vi Katarina Karnéus ljuvliga stämma och som den åtråvärda Amastris, Katarina Leoson. Det är förvecklingar och drama innan inte bara dessa två slutligen får varandra, utan även alla andra!

Som lyssnare njuter jag fullt ut av arior och barockstråkar, men måste försöka föreställa mig hur scenen ser ut med alla kläder, detaljer, färger och ljus, vilket är en omöjlig uppgift som jag inte kan låta bli. Introduktion, pausintervjuer och samtal är verkligen viktiga för att begripa innehållet i och bakgrunden till operan med just den här regin. Som radiolyssnare har man ingen översättning att titta på och av den anledningen vore en mera ingående introduktion före verkets framförande att önska. Dessutom önskar jag minst en kvarts eftersits, där man kunde få del av de lyckligt lottade åhörarnas kommentarer och reflektioner.

Jag halvsitter i den bekväma duvblå soffan, lutar mitt huvud bakåt och njuter, men efter en stund använder jag operan som bakgrundsmusik till att fortsätta på Carole Seymour-Jones, i år på Forum utkomna, spännande biografi En farlig förbindelse som handlar om Simone Beavoir och hennes liv tillsammans med Jean-Paul Sartre. Denna första del av boken inbjuder mig att kila in i deras privatliv, till stor del fokuserat på deras lekfullt, naiva kärleksförhållanden mellan eugener, jordkvinnor, kobra och bäver! Mycket återstår av boken, det politiska livet är ännu i sin linda.

JANET HAAPAR

Det här inlägget postades i Filosofi och Politik, Litteratur och Skrivande, Opera och Teater och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s