Alkohol och hjärtproblem

Spansk forskning visar att alkohol är bra för hjärtat. Man har gjort en studie där man följt upp 15.500 män och 26.000 kvinnor i åldrarna 29-69 år och deras alkoholvanor under tio år. Hos män med måttlig förbrukning, vad nu det innebär, minskade risken för hjärtåkommor med 35 %, män som konsumerade omåttligt med alkohol var de största vinnarna i hjärt- kärlsammanhang, risken för att de alkoholiserade männen skulle insjukna minskades med 50 %. Anledningen till dessa kontroversiella undersökningsresultat tror man beror på att alkohol bryter ner det dåliga kolesterolet, vilket lagras i artärerna. Vad som gör resultatet tveksamt är att kvinnor inte följer samma mönster. Detta faktum försvarar forskarna med att kvinnor från början inte är lika utsatta för hjärt-kärlproblem. Vi kvinnor föredrar kanske en kopp crataeguste, ginko bilobate, ingefärate eller något annat grönt te, som är välgörande i hjärtsammanhang – och undviker samtidigt risker för slaganfall, njur- och leverskador, B-12 brist med svåra kroppssmärtor som följd, allmän intellektuell instabilitet när alkohol bedövar hjärnverksamheten och medför hjärncellers förtvinande.

Lactobacillus bulgaricus
Levande youghurt innehåller lactobacillus bulgaricus bakterien som har en välgörande effekt på bakteriefloran i tarmen. Mjölksyran i youghurt gör det lättare för kroppen att ta upp B-vitamin som motverkar kroppens åldrande. Youghurt skyddar mot hjärtsjukdomar eftersom den höjer kroppens halt av lipoproteiner.

 

Pestolax med morötter och grekisk sallad, äpplen i ugn

 
Huvudrätt:
Fukta en ugnseldfast form lätt med olivolja, lägg i en laxskiva och sätt in i ugnen. Skrapa morötterna och skär i skivor, låt koka en liten stund så att rotfrukten ger ett behagligt tuggmotstånd. Vrid sparsamt med havssalt samt strö finhackad persilja över morötterna.
I hjärtsammanhang, med risk för bl.a. högt blodtryck, är det många som hävdar att salt skall strykas ur kosten. Min mening är att salt är en värdefull källa för jodintag, varför det inte bör strykas helt, men användas sparsamt. Strax innan laxen är klar: bred över ett täcke pesto med en extra pressad vitlöksklyfta i, pressa citron över.
Servera pestolaxen med de lätt kokta morötterna samt en sallad på finskuren silverlök, tomat, några svarta, salta oliver, några kokta, kalla brytbönor samt en skiva fetaost, äppecidervinäger och olivolja.

 
Dessert:
Tag så många äpplen som är lagom – eller så många som du har. Sätt ugnen på 150 grader.
Ekologisk frukt är att föredra, då behöver du inte skala äpplena. Det finns många nyttigheter i skalet, både mineraler och vitaminer. Dela äpplena och kärna ur.
Fukta en ugnseldfast form med några droppar olivolja. Lägg frukten i botten på formen och strö malen kanel över äpplena samt sparsamt med farinsocker. Sätt in i ugnen.
När äpplena svällt och fått färg är de klara.
Servera med hackade val- eller hasselnötter och en slinga akasiahonung.

 
Måltidsdryck: Kylskåpskallt vatten med droppar av färsk citron eller äppelcidervinäger.

©JANET SVENSSON

Det här inlägget postades i Forskning, Hjärt- och Kärlsjukdomar, Matrecept, Miljö och Hälsa och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s