Islossning

Nu driver isen iväg, endast en strimma av vitt lyser i marginalen mellan hav och himmel. På radion utlyses klass 2-varning på grund av ett snöoväder som kommer in från sydväst. Varning för människor att vistas ute. Tidningarnas väderprognoser: SvD, i Skåne byar av snö och regn; SDS, snöfall som främst berör Göta- och Svealand. Friska vindar och någon eller några decimeter nysnö är att vänta på många håll. Ellinor ringer, det är tjockt i luften av snöfall i Örebro.
På min egen del av himlen krackelerar molnen och den skiraste kobolt lyser fram ur mellanrummen i det tjocka cumulustäcket. Vindstilla. Musik av rörelserna i det svartgröna havet när isflaken sakta glider ut mot horisonten. Typiskt vackert och hållbart väder! Vi går ut i det droppande vårvinterlandskapet, hunden och jag, och ben och tassar sjunker djupt ner i blötsnön. Plusgrader.

  
©JANET SVENSSON

Detta inlägg publicerades i Djur och Natur, Personlig vardag och märktes , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Islossning

  1. almablogg skriver:

    Har just kommit tillbaka från en isig promenad i det kompakta mörkret. Berlin, det låter ljuvligt, Själv är jag nöjd med min vintervecka i Stockholm, där jag bland annat såg Evert Lundquists sensibla och relieffartade måleri på Moderna Museent. Tack för bilden av solrosorna!
    Janet

Lämna en kommentar