Aktiv imagination och bildterapi

Aktiv imagination är ett begrepp för inre bildupplevande enligt den schweiziske psykoanalytikern C. G. Jung. De inre bilder som kan spelas upp inom klienten under en aktiv imagination är jämförbara med drömbilder. Skillnaden mellan drömmen som psykisk funktion och aktiv imagination är att inför drömmen förhåller sig drömmaren passiv, vi drömmer inte som en aktiv handling, vi drömmes, enligt Jung. Drömmen händer oss medan däremot i en aktiv imagination är den medvetna delen av personligheten aktiv, så att en syntes kan skapas mellan medvetna och omedvetna energier. De bilder som uppträder inom klienter kan därefter befattas med genom målning enligt almametoden.

Under tre dagar har en grupp arbetat psykoterapeutiskt genom aktiv imagination och därefter med bildterapi enligt almametoden.

Efter en stunds avspänning, koncentration på kroppen och andningen, introvert koncentration mot det egna självet, det egna psyket, väcks de inre bilderna till liv. Ett hav i rörelse, en fågel som likt en Afrodite föds ur havet, får luft under vingarna. Vart är fågeln på väg?

Efter det att fågeln målats börjar fortsättningen ta form för att slutligen efter andra dagen resultera i en saga som handlar om fågelns möte med en liten flicka.  De egna inre symbolerna för utveckling presenteras för bildskaparen av det egna omedvetna.

Under processanalysen, bildterapeutiskt begrepp enligt J. Svensson för strukturerade samtal, attityd gentemot och empatiskt bemötande av de målade bilderna, sker en kognitiv förankring av den målade händelsen. Processanalysen tar i beaktande medvetandefunktioner enligt Jung, subjektiva och objektiva amplifikationer, zenbuddistiskt förhållningssätt och betraktande av relation till omvärlden enligt religionsfilosof Martin Buber.

Objektiva amplifikationer innebär att gruppen sätter bilden eller bildprocessen i samband med uttryck för det kollektivt omedvetna enligt Jung t.ex. sagor och myter. Med utgångspunkt i den vita fågeln som föddes ur Havet – den stora modern, arketypiskt sett det omedvetnas ocean, kom de objektiva amplifikationerna att handla om tranan som heligt djur och kinesisk symbol för vishet och vars vinge anses ha en helande inverkan. Tranan är ett ofta förekommande motiv inom den kinesiska kalligrafin och på kinesiska träsnitt. Tranor flyger från norra Grekland, från Thrakien, till Egypten, där de i form av ibisfåglar tillbads som gudar och blev mumifierade i det antika Egypten. I den egyptiska gudaordningen bar gudinnan Math en ibisfjäder, vilken symboliserade sanningen. Math ser man avbildad flygande, hon återfinns i form av statyetter på museer runt Medelhavet.

I det antika Grekland var tranan gudinnan Demeters fågel.

Inför målningen blev frågan ”Vart är fågeln på väg?” viktig för den process som följde och som slutade med att ett lekande barn tog form i bilden.

Nästa gång gruppen träffas skall vi befatta oss med de Eleusinska mysterierna vilka under flera tusen år var de viktigaste och heligaste innan goterna c.a 500 f. Kr. plundrade och tillintetgjorde det stora templet i Eleusis tillägnat gudinnan Demeter. Genom de eleusinska religiösa riterna blev de invigda initierade till att leva ett liv i närvaro, samförstånd och förnöjsamhet samt att dö utan ångest.

Tidigare har gruppen arbetat både i bildskapande och dramatiska gestaltningar utifrån den sumeriska mytologin och kvinnospykologi.

Se   Jungiansk Bildterapiutbildning:   www.bildterapi.com

©JANET SVENSSON

TEXT OCH FOTO

Det här inlägget postades i Bildterapi och Psykoterapi och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s