Amos Oz i Malmö

110526_amos_oz_232_2.jpg Amos Oz deltog i den internationella författarscenen

på biblioteket i Malmö idag med anledning av att hans senaste bok Scenes from Village Life, har kommit ut i svensk översättning av Rose-marie Nielsen på Wahlström & Widstrands förlag, med titeln Lantliga scener.

När han kom in på scenen tillsammans med Yukiko Duke, som intervjuade honom, började han med att berätta utgångspunkten för Lantliga scener. Det var en dröm där han upplevde sig helt ensam, det fanns inga andra människor i den by som drömmen handlade om. Husen var tomma, gatorna låg öde. När han vaknade visste han att drömupplevelsen måste bli utgångspunkten för nästa bok Dreams from a Village Life. Vi fick höra en del av innehållet reciterat på hebreiska av Oz själv, men också på svenska av annan uppläsare, vilket gjorde att man genast ville läsa hela innehållet.

Oz dramatiska historia, att han förlorade sin mamma när han var 12, kom han in en del på, talade om den fruktansvärda ilska som han kände dels gentemot modern ”som inte ens lämnade en lapp om vart hon hade tagit vägen”. Som barn var han van att lägga en lapp med texten vart han gått, vad han skulle göra och när han tänkte komma hem, under en urna på ett skåp i hallen. Inte ens detta hade modern gjort innan hon lämnade dem. Oz beskrev sin ilska över fadern som inte lyckats behålla en så underbar kvinna i livet som hans mor. Inte förrän i vuxen ålder kunde han frigöra sig från aggressiviteten och ersätta den med identifikation, empati och nyfikenhet inför föräldrarnas liv, vilket resulterade i litteratur.

Jag skulle frågat honom om hans namn på frågestunden som följde intervjun. Några år efter moderns död flyttade den 14 årige Amos till kibbutz, där han träffade sin älskade hustru. Han ändrade sitt dåvarande efternamn Klausner till Oz. Varför gjorde han det? Min egen association till Oz är Trollkarlen från Oz. Begav han sig till sitt magiska Oz när han lämnade den sörjande fadern, hela sitt gamla liv med skuldkänslor gentemot moderns självmord och barnets förtvivlade oförmåga till att begripa moderns val? För att lämna allt detta, måste han då inte också lämna den familjeidentitet som namnet innebar? Måste han inte ta sig ett namn som gav honom styrka och som genom magi kunde hjälpa honom till ett liv i en helt annan riktning?

Det var spännande att höra Oz flöde av ord som formligen rann ur munnen på honom som ett litterärt vattenfall! Det var musik, det var njutning. Han kom till viss del in på sådant som han talat om i andra sammanhang, som hur han definierar fanatism och att alla i Israel är premiärministrar. Det var roligt att höra om den nya boken, om drömmarna och om hans vardagliga rutiner när han skriver, att han inte alltid anser att han är värd lunch eftersom han inte presterat någon vettig mening på förmiddagen! Roligt var också att få se hans fru Nily, som satt på första bänkraden, och att de verkade vara precis så förälskade i varandra som jag föreställt mig, och att få veta att hon alltid läser hans manus och har sitt finger med i spelet inför varje nyutkommen bok så som jag trott!

Foto: Expo

JANET SVENSSON

©TEXT

Det här inlägget postades i Litteratur och Skrivande och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s