Recension av Marina Tsvetajeva

Läser i dagens SvD Michel Ekmans recension av Marina Tsvetajevas I skuggan av ett krig. Möten och samtal 1917-1919 i översättning av Elena och Bengt Samuelson, Ellerströms förlag. Dras med av Tsvetajevas livsöde med uppväxt i en högborgerlig familj som förlorade alla sina materiella tillgångar under revolutionen. I boken beskriver hon sina livsomständigheter med köande efter frusen potatis, den yngsta dotterns död, obegriplig utsatthet och fattigdom. Trots dessa förnedrande livsbegränsningar lyckas Tsvetajeva höja sig till en kulturell, litterär nivå och fortsätta sitt författarskap dels med dagboksanteckningar, vilka resulterat i den recenserade boken, dels med poesi. Man undrar som läsare över en del kommentarer  av recensenten som t.e.x. Hon är både opraktisk och ointresserad av världsliga ting, hennes yngre dotter dör av svält och vanvård.. Den äldre tycks redan i sexårsåldern fungera som sin mors vårdarinna. Var kommer dessa uppgifter ifrån? Ekman avslutar bryskt sin recension med ett utrop: Tyvärr är boken helt otillräckligt kommenterad. En biografi över Marina Tsvetajeva är nödvändig bredvidläsning. Om önskvärda kommentarer till Tsvetajevas egna ord är de som ovan citeras avstår jag gärna från dessa. Vad gäller den kompletterande litteraturen anser jag att den i första hand ska bestå av att läsa Tsvetajevas vibrerande, livskraftiga och starkt engagerande poesi.

Fotot av Marina Tsvetajeva är hämtat från Wikipedia.

©JANET SVENSSON

TEXT