Prerafaelitisk konst hos Galleri Wallner

Det är första gången jag besöker Galleri Thomas Wallner i Simris, Simris bygata 9.  Fastigheten har totalrenoverats för att fylla sin funktion som galleri i kombination med restaurang med fullständiga rättigheter. Den enkla och smakfulla arkitekturen har vitrappad exteriör med olika storlekar på fönster med hela fönsterrutor och interiör med vita väggar, gråa golv och stora svarta draperier som skiljer de olika utställningsrummen åt. Armaturerna består av smala lysrör som får mig att tänka på min, nu döde, grekiske extrapappas enda rum i det lilla huset med järnspis och stålrör upp i taket. När jag stiger in i galleriet, måste jag dra undan ett svart draperi för att komma till ett mörkt rum, delvis upplyst av ljus från en film som är projicerad mot ena långväggen. På ena kortväggen hänger en monitor som visar ett skelett. En ljusspridande konstruktion tillverkad av tunna vita plaströr lyser upp rummets andra kortsida och eftersom jag uppfattar det som att jag kommer direkt in i ett händelseförlopp med åskådare, väljer jag att gå rakt fram till nästa svarta draperi, vilket för mig in i en angränsande utställningslokal.

Dessa båda rum är vikta åt konstnärsparet Lisa Jeannin och Rolf Schuurmans, vars installation jag passerat. Namnet på installation och konstserie är Enter the wild, vilket får mig att tänka på Maurice Sendaks underbara barnbok Where the wild things are, där pojken Max seglar till vildingarnas land. Jag stiger in i ett landskap, fotografier som är behandlade med oljemåleri vilket ger en reliefartad yta.

Fotografierna och dess innehåll får mig att tänka på prerafaeliterna, en konstgrupp som inspireras av ungrenässansens konst och som gestaltar de stora frågorna om liv och död. Det finns en skulptur: Ubåt som leder mig till en video med den tiominuter långa föreställningen : Le Sous-Marin. Videon är gripande och humoristisk. På denna korta tid berättas om en mans liv, hans kärlek och hans ålderdom. Scenerna som beskriver slutet av livet visar galenkapen, utanförskapet och kärleken till sonen som slutligen begraver fadern i en liten ubåt. We all live in a yellow submarine.

Efter ett gott skratt beger jag mig in i det angränsande rummet där Anders Romare hänger sina koloristiska akvareller. Tankarna går till Lars Lehrin, med tanke på hur bilderna är konstruerade, men studsar snart därifrån. Romares akvareller bjuder inga öppningar mot det magiska, det outgrundliga, det gränsöverskridande. Bilderna är konstruerade med precision, med detaljer och perspektiv som stämmer, proportioner som stämmer. Endast färgerna är orealistiska. Ensamhet, urbanisering, tekniska konstruktioner har vunnit kampen över det organiskt levande, växande, i Romares konst.

Det är befriande att komma in i rummet med ljusinstallationen igen. Jag går runt den lysande skulpturen, Pentagram, tänker på en lek med snören som jag gjorde som barn, där vi var två som lekte tillsammans och den ene hade snöret trätt över båda händerna och den andre lyfte upp trådar och bildade nya mönster. Senast jag lekte den leken var, för några år sedan, i Kairo, på väg till den koptiska stadsdelen, när jag stannade till på en kyrkogård och lekte med några barn. Jag går runt metallskulpturen, den är mer än ett pentagram för mig, den inbjuder till att undersöka, krypa in i, som en grotta fylld av stalaktiter eller en igloo. Så sätter jag mig på bänken vid sidan om några besökare, ser filmen Hokus Pokus som under tio minuter får mig att reflektera över livets allvarliga lek; stora spindlar gräver fram människor ur jorden, ett skelett vandrar runt med en skottkärra med trädgårdsavfall i, hundratals tulpaner står vajande i knopp, slår ut och vissnar. Paradoxerna, förvandlingen, livsprocessen.

Ett svar och en varm uppmaning som denna konstutställning ger är: hitta tillbaka till din nyfikenhet, din fantasi och din kärleksfulla galenskap! Livet är för kort, snart begravs du som aska i en liten submarine!

©JANET SVENSSON

TEXT

Det här inlägget postades i Foto, Måleri och Skulptur, Utställningar och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s