The girl with the dragon Tattoo

  

The girl with the dragon Tattoo är regisserad av David Fincher, filmen är gjord utifrån Stieg Larssons första bok i Milleniumtriologin. Boken är såld i 50 millioner exemplar och översatt till 46 olika språk.

Det var så kallt, så mycket känslokyla. Visst var det intressant med morden, vem som gjort dem och varför, men händelserna var inte tillräckligt övertygande för att jag skulle drabbas, känna mig delaktig i det sammanhang som filmen speglade. Jag har aldrig varit intresserad av deckare, utom av Donna Leons författarskap. Stieg Larssons böcker har jag aldrig haft någon lust att läsa. Det var filmaffischen som attraherade mig; genom en spännande, kraftfull bild gavs en kittlande öppning till filmen. Både Daniel Craig och Rooney Mara, som spelade filmens huvudpersoner, gick ohämmat och fullt ut in i sina genuina karaktärsroller. Särskilt Rooney Mara var övertygande i sin okänslighet och sitt kalkylerande vis att bemästra den smärtsamma bakgrund man anade att hon bar på. Den piercade och tatuerade kroppen underströk hennes ensamhet, och genom den avoga inställningen till de sociala sammanhang som hon befann sig i återspeglades hennes plågsamma barndomsupplevelser. De våldsamma sexscenerna överraskade mig, och jag kände mig som ett filmoffer, som måste se på de sadistiska övergreppscenerna utan att kunna trycka på en stoppknapp och avsluta filmen. Samtidigt ville jag inte lämna salongen utan satt kvar to the bitter end.

Till morgonkaffet idag funderar jag över underhållningsvåld i film och spel och dess relation till verkliga händelser. Kan vi bli känslomässigt avtrubbade genom att se sadistiska scener i den fiktiva verkligheten? Kan man som våldsbenägen få inspiration genom dessa filmer? Onekligen är det så. Barn som tvingas se oetiska scener på grund av föräldrars behov av underhållning i form av våldsam sex och andra aggressiva utlevanden, blir de mer våldsbenägna som vuxna? Filmen The girl with the dragon Tattoo väcker dessa frågor.

©JANET SVENSSON

TEXT

Detta inlägg publicerades i Film och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s