Beautiful Stockholm!

©js

Stockholm -The Capital of Scandinavia, det måste vara en man som har hittat på denna slogan, tänker jag fördomsfullt, när jag läser Jenny Stiernstedts artikel i SvD om vår huvudstads varumärke. Inte så konstigt att devisen sticker i ögonen på folk och irriterar, den är ju ett standardexempel på hur man väcker känslor av konkurrens och försvar! Obegripligt helt enkelt hur man kunnat välja en sådan inriktning på ett varumärke. I love New York! Ja, så säger ju folk som har besökt New York. Klart de gillar den formuleringen, alla känner igen sig. Och om Stockholm säger man: Stockholm is so beautiful! Alla som har varit i Stockholm tycker så. I denna formulering kan man känna igen sig, den är tveklöst en etikett som alla gillar, så varför inte skrota rådande devis och ändra till en som representerar verklighet och positiva känslor, nämligen helt enkelt: Beautiful Stockholm!

©JANET SVENSSON

TEXT

Detta inlägg publicerades i Litteratur och Skrivande och märktes , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s