Kontroversiell filosofi

7017207303   7017207325      7017228067
 

René Girard, litteraturvetare och filosof, är ledamot av Franska akademien sedan 2005. Hans syn på samtida filosofi är intressant och kontroversiell, han intar närmast en socialvetenskaplig ståndpunkt i förhållande till människans moraliska och etiska handlanden – istället för filosofisk.  Girard har nämligen introducerat ”the scapegoat”, syndabocken, som filosofiskt fenomen.

I syndabockstänkandet ingår konkurens och mimetiskt begär som innebär ett begär att äga och slåss för sin upplevda rätt till detta ägande. Det kan handla om materiella ting som är åtråvärda eller intellektuella positioner och befattningar som innebär makt och status vilka ger upphov till avund.

Hela vår kultur styrs av dessa syndabocksmekanismer enligt Girard. Gruppen, gruppens status, är oerhört viktig för den enskilde individen och utstötningsmekanismerna är tydliga i vårt Europeiska samhälle. Enligt Statistiska centralbyrån utgör 9% av de som arbetar i Sverige syndabockar, eftersom de upplever sig som mobbade. Catarina Baldo Zagadou pekar i en artikel i dagens SvD på svensk politik, på de fenomen som fick Håkan Juholt att hoppa av, trots att han enligt domstol var oskyldig.  Det mediadrev som aktualiserades av händelsen, fick svensk press att publicera 70% fler artiklar om oppositionsledaren än om statsministern.

Enligt Gerard är mobbing och sadistisk bemötande som uttryck för rivalitet och konkurens ett universellt mänskligt handlingsmönster. Konsekvensen av detta är isolering för den utsatte. Det är allvarligt. Utfrysning, mobbing, diskriminering, rasistiskt tänkande och handlande, tendensen att utse syndabockar, är den verkligen ingraverad i vår DNA? Är det så enkelt? Om vi accepterar denna hypotes, detta filosofiska ställningstagande, får man ett försvar för kränkande, sadistiska och diskriminerande utsagor och handlingar. Då stryker vi ett rött streck över det faktum att människan har ett fritt val, kan välja hur hon vill förhålla sig etiskt och moraliskt i en viss situation, i en viss fråga. Att se mobbing som ett nedärvt mönster och dessutom som evolutionärt nödvändig måste ifrågasättas. Det är snarare en kulturyttring som den tänkande människan ska kunna förhålla sig fritt och filosofiskt till genom att analysera varje specifik händelse, dra lärdom av det inträffade och verka för attitydförändringar. Utvecklingen i Sverige, under de senaste åren, har visat att det har varit möjligt att förändra djupt rotade fördomar. Idag har vi fler kvinliga präststuderande än manliga och även homosexuella par gifter sig och adopterar barn. ”Scapegoatsyndromet”, som jag ser det, handlar mer om människans inre osäkerhet och rädsla inför det som är okänt, det ännu inte upplevda eller bemötta. Och avund som känsla är redan välkänd, konsekvenserna av denna upplevda känsla är alltid varje individs eget moraliska och etiska beslut.

©JANET SVENSSON

TEXT OCH FOTO

Det här inlägget postades i Bildterapi och Psykoterapi, Filosofi och Politik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s