Det är kris på humanistiska fakulteten vid Göteborgs universitet, där fakultetsnämnden tagit beslut om att ytterligare hårdbanta språkundervisningen från och med höstterminen 2013. Den här gången ska italienska strykas, tidigare har bulgariska, nederländska, tjeckiska, polska och hebreiska gallrats ut från språkundervisningen. Framtiden för kurserna i klassisk grekiska, ryska och fornkyrkoslaviska utreds vidare enligt Göteborgs universitets webbinformation.
Man ställer sig undrande frågan om anledningen till att språkstudier är lågprioriterade. Producerar de inte samma forskningsinsatser som andra fakulteter? Hur bedömer man kunskap? Språkstudier borde vara högprioriterade i ett samhälle som vårt. Politiskt komplicerade internationella relationer kräver att historisk kunskap går hand i hand med visioner och framförhållning. Det är något som inte stämmer när man begränsar studenters rätt till språkstudier. Vad tänker man på? Är det verkligen ekonomiskt hållbart med begränsade möjligheter till kunskap om världsspråken? Globaliseringsprocessen förhindras, som jag ser det, och detta är allvarligt.
Protestlista: http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=6686
©JANET SVENSSON
TEXT
Är överens. Vems är pengarna när man brandskattat all jordens rikedom? Var skall de lyckliga bo? På Månen?