Joan Baez och Christian Lollike

cover

”Take the ribbon from my hair….” Joan Baez fick för exakt ett år sedan pris av den amerikanska antivåldsorganisationen LCAV för sin hängivna musikaliska kamp mot apartheid, mot politiska orättvisor i USA (Vietnamkriget), Nordvietnam och Iran. Hennes musik har fått hjärtkontakt över stora delar av världen. Ett år. I år kommer en annan form av kulturyttring att skaka oss. Inte med samma inriktning som Joan Baez, snarare tvärtom.  Den 21 juli kommer man att sätta upp massmördaren och fascisten Anders Behring Breiviks manifest på Dramatikkens hus i Oslo i regi av regissör och dramatiker Christian Lollike.

”Ett sorgeår räcker inte…” tänker jag. Utsattheten, smärtan över det inträffade behöver vila, återhämtning, lugn för att kunna integreras så att de överlevande och anhöriga kan gå vidare med sina liv. Anledningen till att man sätter upp dramat, som är grundat i de 1500 sidorna av Behring-propaganda som manifestet utgör, bottnar, enligt Christian Lollike, i teaterns plikt att undersöka varför tragedin kunde äga rum. Kan vi inte överlåta detta ställningstagande till domstolarna? Åtminstone för ytterligare en tid? ”Är det inte i allas intresse att vi blir klokare, och därmed får möjlighet att reagera?” frågar sig Lollike. I vems intressen agerar Lollike? Breiviks? Ja, det anser jag. Vilken information innehåller Breiviks manifest? Fascistisk propaganda? Det vore intressant att få del av professor i religionsvetenskap Mattias Gardells inställning i den här kulturdebatten.  Gardell vittnade som sakkunnig vid Breiviks rättegång, där han ansåg att Breivik har en fascistisk personlighet.

Radioteaterns chef Stina Oscarson har blivit förtjust i ett manus av Kristian Hallberg: ”Ayötu – en sorgesång om att göra det onda ogjort” . Detta drama kommer Radioteatern att ha urpremiär på den 21 juli, i regi av Oscarson. Uppsättningen blir en form av sorgebearbetning eftersom hela föreställningen bygger på de anhörigas minnen och reaktioner.

©JANET SVENSSON

TEXT

FOTO: Dana Tynan (1997), www.joanbaez.com

Detta inlägg publicerades i Filosofi och Politik, Konst, Litteratur och Skrivande, Opera och Teater och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s