Maskeradbalen

Metoperasändning av Giuseppe Verdis Maskeradbalen på Kino, Lund. Salongen var inte halvfull och man undrar över anledningen till detta, när det serveras opera med mästarsångare från Metropolitan i New York. Närbilderna på Sondra Radvanovsky, som sjöng rollen av Amelia i detta känsloladdade, historiska drama, visade en berörd sångerska och scenerna mellan Gustav III, Marcelo Alvarez, och henne var elektriska.

Triangeldramat slutade i tragedi när kungen blev brutalt knivhuggen till döds under maskeradbalen av den försmådde maken Anckarström, Dmitri Hvorostovsky. Scenografin förändrades i denna sista akt till att bli mer öppen och levande, ljuset blev medaktör och scenrummet gavs djup. I de två första akterna upplevde jag scenen som begränsad med stora kulisser som liknade gråmelerade perstorpsplattor, att sångarna kunde fylla dessa triviala scenarrangemang med så mycket spänning och livfullt agerande var en bedrift. Kostymerna bar det visuella intrycket hela föreställningen igenom.

©JANET SVENSSON

TEXT

Foto: Wikipedia, bild av porträtt målat av Giovanni Boldini 1886

Detta inlägg publicerades i Opera och Teater och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s