Den litteratur som vi diskuterade var J.W. Goethes Färglära, Wassily Kandinskys Om det andliga i konsten, Edit Kramer Bildterapi med barn, som måste lånas på bibliotek om man inte hittar den på www.antikvariat.net . Vi behandlade ingående Evelyn Virshups metod för arbete med ungdomar med missbruksproblematik, så som hon beskriver det i Right brain people in a left brain world.
Boken innehåller beskrivningar av hennes bildterapimetod och arbete med psykiskt störda tonåringar. Denna metod är användbar även för vuxna och jag visa några bilder och beskrev klienters utveckling, när man arbetar med utgångspunkt i denna metod.
Kandinskys, J. Ittens, Goethes och C.G. Jungs definition av färger var intressanta att jämföra och vara öppen för i de målningar som kom fram hos utbildningsdeltagarna. Almametoden, se Bildterapi enligt Almametoden, Solrosens Förlag 2002, var under denna helg den metod som måleriet i huvudsak grundades i. I bemötandet av de målade bilderna använde vi almametodens processanalys, med teoretisk bas i C.G. Jungs analytiska psykologi, Martin Buber och buddistiskt tänkande.
I samband med processanalysen diskuterades dessutom konstnärer som Hilma af Klint, Georgia O´Keeffe och Franz Marc i relation till utbildningsdeltagarnas måleri.
Konsten talar till känslan, därför kan den endast upplevas genom känslan.
Kandinsky
©JANET SVENSSON
TEXT