
En av jordkonströrelsens giganter, Walter De Maria, f.1935, dog i New York den 25 juli i år.
De Maria blev en nyckelfigur inom jordkonsten 1968, när han fyllde Galleri Heiner Friedrich i Munchen med jord. Han föddes i Alabama, Kalifornien, men flyttade i början av 1960-talet till New York, där han allierade sig med andra avantgardistiska konstnärer, musiker och författare. De Maria blev internationellt uppmärksammad för sina installationer, arrangerade av bl.a. Centre Georges Pompidou, Paris, Museum Boymans-van Beuningen i Rotterdam, Moderna Museet i Stockholm, Chichu Art Museum i Naoshima och Nelson-Atkins Museum of Art i Kansas City.
I Quemado, New Mexico, finns ett av De Marias kanske mest framträdande verk. På ett vindpinat fält, avlägset från bebyggelse, står 400 stålpelare utplacerade i rutmönster. I detta ingenmansland hade USA planerat att provspränga den första atombomben. ”The Lightening Field” är konstverkets namn och skapades 1977. Stålrören påminner om åskledare och området är USAs mest frekventerade åskvädersplats. I en liten stuga, sponsrad av Dia Art Foundation, kan entusiastiska jordkonstintresserade övernatta för att se och uppleva De Marias förverkligade vision.
©JANET SVENSSON
TEXT