Hercules och Kebnekaise

DSC03402©js, egen målning

Sälka, Singis, Tarfala, Kebnekaise, Nikkaluokta. Namnen på kartan i SvD får mig att minnas min första fjällvandring. Jag hade i samband med personalvidareutbildningsdagar i bildterapi på BUP i Gällivare tagit mig en veckas ledigt för att öppna mig för det okända med en önskan om att få komma till Stora Sjöfallet och att få träffa samer. Det var den första veckan i maj och denna önskan resulterade i att jag blev bjuden på kaffe i, dåvarande ordföranden i Sörkaitums sameby, Lasse Pitsas kök i Gällivare och blev tillfrågad om jag ville följa med upp till fjälls. Vajorna var på väg till sommar- och kalvningslandet. Den veckan var en av de mest upplevelserika i mitt liv och jag bestämde mig genast för att fortsätta min bekantskap med SAPMI genom att vandra Kebnekaisemassivet runt, vilket skedde i augusti samma år.

Tillsammans med en liten STF-grupp började jag vandringen i Nikkaluokta, vars fjällanläggning ägs av familjen Sarri. Vädret var strålande. Längs Vistasvagge, de orösade lederna till Nallu, in i Kastavagge med övernattningar i olika stugor, nådde vi efter ungefär en vecka Kebnekaise, där sydtoppen bestegs. Eftersom jag hade bildterapeutiskt arbete som väntade, måste jag lämna gruppen där och vandra ensam tillbaka till Nikkaluokta, för att ta buss till Kiruna och vidare med tåg till Lund.

I almabloggen den 18 mars 2012 skrev jag om den förfärliga tragedin då fem norska flygare flög så lågt att de i 519 km/tim flög in i Kebnekaises vita famn. Dagen innan, den 17 mars, ifrågasatte jag säkerheten och ställde frågan om anledningen till att skyddseskorten med Jas Gripen och det amerikanska F 16-planet avbokades? Den frågan har jag fortfarande inte sett svar på.

Nu är Statens haverikommision klar med sin utredning, vilken visar att planets befälhavare ett flertal gånger beordrats av en oerfaren flygledare vid svenska Luftfartsverket att sänka sin höjd från 130, som motsvarar 13 000 fot, ner till 70, 6 600 fot.  För att komma över Kebnekaisemassivets höga toppar måste man ligga över 125 i flyghöjd. Olyckan orsakades således inte av något tekniskt fel. Vad som är oroväckande och underligt är att Luftfartsverket inte anser det inträffade vara anmärkningsvärt. Flygledaren behåller sin tjänst.

Statens haverikommisions utredningsledare Agne Widholm anser att det finns en bred kompetensbrist både i Norge och Sverige om fjällens höjder och kräver att Luftfartsverkets säkerhetskultur ska utredas. Luftfartsverket däremot har inte medgett någon kompetensbrist. Hur förbereder Luftfartsverket sina anställda? Det var första gången som flygledaren lett ett flygplan västerut mot Kiruna och själv hade han aldrig flugit i Kebnekaisemassivet. Skrämmande sanningar. Hur kan sådan inkompetens accepteras inom Luftfartsverket? Borde inte flygledaren haft en handledare och dessutom själv gjort flygningar i det aktuella området? Hur ska han annars kunna leda andra igenom? Och av vilken anledning ställdes skyddseskorten in? Om de båda planerade eskortflygningarna avbröts på grund av dålig väderlek måste man ifrågasätta att C-130 J Hercules lyfte på torsdagseftermiddagen med destination Kiruna för att genomföra sin del av militärövning Cold Respons, som var organiserad av Nato och omfattade 16 000 militärtjänstemän från 15 länder.

Vilka diskussioner fördes innan Hercules lämnade Norge? Kände sig besättningen på Hercules pressad att genomföra sitt uppdrag, trots rådande väder och trots att eskortflygen hade hade ändrat sina planer?

©JANET SVENSSON

TEXT och FOTO

Detta inlägg publicerades i Bildterapi och Psykoterapi, Djur och Natur, Filosofi och Politik och märktes , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s