Den intressanta, inspirerande och välkomponerade konstpedagogiska konferensdagen, 28 oktober, på Skissernas museum, Lund, var arrangerad av Konstpedagogiskt nätverk i Skåne i samarbete med Barnens Bästa Bienal.
Inledningsvis skrattade deltagarna gott åt Catti Brandelius, konstnär, film”Public Service – Miss Universum”.
Först ut på scenen var Maj Hasager, konstnär och ansvarig för masterprogrammet Critical and Pedagogical studies vid Konsthögskolan i Malmö. Efter presentation av skolan talade Maj om konstnärligt praktiskt arbete, forskning och pedagogik. Hon lyfte fram relationen mellan tid och rum samt vikten av att de konstuderande utvecklar ett nytt sätt att tänka.
Helene Illeris , professor vid Institutt for visuelle och sceniske fag, Universitetet i Agder, Norge, talade om ”Art education and the struggle for a better world”. Hon betonade värdet av att ställa sig frågan Varför? Hennes forskning handlar om undervisnings- och inlärningssammanhang, skärningspunkten mellan metod och pedagogik, där barnen/eleverna uppmanas att ta del av samhällsutvecklingen.
Efter en god lunch på Tegnérs Matsalar, fortsatte Emma Thomas, chef för Learning & Engagement, BALTIC Centre for Contemporary Art, England, med att utmana genom att kalla institutionen för ett ”regular home” som människor ska återvända till, inte endast för utställningarna utan för att träffas. Den konstnärliga mötesplatsens betydelse för att ”deepening their level of engagement”.
Lisa Nyberg, Radikal Pedagogik, föreläste om konstnärsrollen i förhållande till publiken, om maktstrukturer, feminism och konstnärliga samarbeten. Hon berättade om sitt arbete i olika grupper, vikten för konstnären att vara både-och, inte antingen-eller. Som exempel på detta nämnde hon Anna Odells konstnärliga scen när hon transporterades till St. Görans sjukhus akutpsykiatriska avdelning. Anna skulle accepterat de konsekvenser som följde av konstprojektet, tyckte Lisa.
Kaffe och god hallonkaka. ”Is this for children?” Marianne Grymer Bargeman, chef för Barn & Unga, Statens Museum for Kunst, Köpenhamn, talar om barnutställningar och visar bilder från två utställningar: Liv och Död och Frihet. I dessa båda teman utgår hon från filosofen Sören Kierkegaards tankegångar. Barnen ställs inför filosofiska frågor som Kan robotar tänka? Gråta? Filosofin lyfts fram som en process, vilken barnen är delaktiga i. Utställningarna fick stor uppmärksamhet i dansk massmedia.
Avslutningsvis framförde Iris Smeds, konstnär, en performance: ”In Order to Eat Another Man´s Soul”, där konstbegreppet och kroppens relation till själen sattes under lupp. Med egna bilder som illustrerade den skarpa texten ställdes publiken inför den svåra frågan om vad konst egentligen är, i vilken utsträckning konstens existens beror på samhällets ekonomi – och maktstruktur.
Ungefär hälften av de inbjudna deltagarna trotsade orkanvarningarna och fortsatte kvällen, som blev till världens Halloweenfest, på Lunds konsthall. Där serverades en smakrik och färgstark vegetarisk buffé som innehöll bl.a. pumpa. Mingel och trevliga samtal. Carl Michael von Hauswolff, konstnär, filmskapare, tonsättare och kurator, berättade om sin spännande utställning ”Jag är de andra”. Därefter visade han ljusbilder av mer eller mindre skumma ställen, kloster, slott och ruiner, samtidigt som vi lyssnade på ljudupptagningar därifrån. Ljudupptagningar av spökröster! Mitt under seansen kom en trädkvinna invirvlande med bladfyllda grenar, vilka snabbt knäcktes av den häftiga vinden och föll till golvet (det blåste nästan orkan där ute). Alltmedan vi satt där i mörkret med gåshud på armarna, lyssnade till spökröster och skrattade hysteriskt. Alla hörde rösterna.
Carl Micael visar, på sitt foto, den plats i staden Lercara Friddi på Sicilien där capo di tuttu capi (”chef över alla chefer”), multibrottslingen Salvatore Luciana, varit bosatt (bilderna är tagna olika dagar i olika ljus).
©JANET SVENSSON
TEXT och FOTO