Skånes författarsällskap hade medlemsträff igår på Moderna i Malmö, där man ställer ut ryska avantgardister ur Modernas egna samlingar. Med spännande detaljkunskaper om de olika konstnärerna och den aktuella tidsepoken, guidadade författaren och museichefen Jan Torsten Ahlstrand oss runt på utställningen.
Genomgående för utställningen är att den visar den glödande framtidstro som genomsyrade Ryssland under första delen av 1900-talet. Gamla samhällsstrukturer bryts ner för att ett nytt samhälle ska kunna byggas upp. Denna omvandlingsprocess avspeglas i konsten genom att man lämnar centralperspektivet och skapar ny samtidskonst. Tiden präglas av fart, rörelse och de sprängda gränser som gestaltas när kubismen får sitt genombrott. Man sjunger industrialismens lov, hyllar konstruktioner, maskiner och ljud, vilket resulterar i futuristisk konst. Visionerna om folkets framtid lyser som en röd ledstjärna genom hela utställningen.
Det första man möts av, när man stiger in i den stora hallen på Moderna i Malmö, är en trämodell av Vladimir Tatlins lutande torn. Denna vision realiserades aldrig, men tornet var tänkt som ett monument till den tredje Internationalen, 1919-1920. Tatlin finns representerad med flera verk vilka visar de idéer som präglar konsten under denna epok. Man bryter trender och invanda tankemönster.
Budskapet om Perestrojkan återspeglas i utställningens många affischer. I fotografier och filmer kan man uppleva sig förflyttad till 1960-, 70-talets Sverige. Vridna vinklar, rörelse, det sociala patoset är framträdande.
Som en svart svan i tranedansen upplevs den samling verk av Hilma af Klint som visas en trappa upp. Visserligen finns här dessutom ett verk av Wassily Kandinsky, med vilken hon står i själsligt släktskap med, men någon avantgardist i rysk mening var hon inte. Här hänger också Kazimir Malevitjs Svart och Vit, ett poetiskt verk som saknar motstycke och som kanske utgör utställningens höjdpunkt.
Därefter samlades sällskapet på Casa Mia för en god middag och samtal om eftermiddagens engagerande upplevelser på Moderna.
©JANET SVENSSON
TEXT och FOTO