Tage Andersens Gunillaberg

??????????????????????????????? ???????????????????????????????

Under de sex år som formgivaren och  blomsterkonstnären Tage Andersen ägt Gunillaberg Säteri har det skett genomgripande förändringar. Gården har anor sedan 1500-talet. Den äldsta kartan över egendomen är från 1685.

De här tidsperspektiven passar Tage Andersens livsfilosofi, där kontraster mellan skugga och ljus, mellan historia och framtid,  död och liv ständig är delaktiga i den konst han skapar, vare sig det gäller inredning, möbeldesign eller blomsterarrangemang.

När man vandrar uppför grusvägen till mangårdsbyggnaden  passerar man hagar med betande fjälltjurar och kor. Det är en gammal koras som Tage har ett projekt igång med. Han vill skapa en ny slags ko: Gunillabergskon.

Tages stora intresse för djur har aldrig visats så tydligt tidigare. Här på Gunillaberg finns plats ute och utrymme i stallar för denna del av verksamheten. Djuren är endast till för lust och glädje och tas omhand på ett mirakulöst sätt. På Gunillaberg är vi så längt ifrån industriell djurhållning som vi kan komma. Stallet pryds av blomsterarrangemang och specialdesignade lampor i blomform, vårtsvinen bor i anslutning till de vackra rummen i huvudbyggnaden, de långhornade  getterna har gott om plats och utgör i sig naturliga tavlor i landskapet. Tages förtjusning för fåglar som del av inredningen känner vi till från hans blomsteraffär på Ny Adelgade i Köpenhamn. På Gunillaberg pickar olika raser av höns fritt, har specialdesignade hus och utgör en levande del av den konstnärliga trädgården. Konst, livsfilosofi  och natur samverkar.

I ”Gula Huset”, som huvudbyggnaden kallas, finns flera vackra kakelugnar som troligtvis är tillverkade i trakten. ”Gula Huset” är ett bostadshus men är upplåtet för besökare under sommarmånaderna. Här har Tage skapat ett monumentalkonstverk som består av inredning, egna designade möbler, konstverk av vänner och egna blomsterarrangemang och skulpturer. Det är genomgående en kontrasterande färgskala som genomsyras av förfallets estetik från gråskala över vitt, rosa till djupaste violett och slutligen svart.

??????????????????????????????? ???????????????????????????????

I ett av rummen ställer konstnären Ellen Norman Lindhardt ut sina förunderligt vackra decoupagekonstverk. Verken är gjorda i collageteknik som därefter specialprocessats och förstorats till att bli tavlor i större format.  På andra platser i huset är skulpturer av Gun Gordillo och Christian Lemmerz placerade. Lemmertz  visar dessutom sina zeninspirerade tuschteckingar.

I det nybyggda Orangeriet finns plats för konserter och balett. Under sommaren framträder bland andra solodansare och solister från Kungliga Danska Baletten på Gunillaberg. Orangeriet har plats till Tages stora samling av kamelior och vinterförvaring av de växter som sommartid är placerade utomhus men som under den kalla årstiden behöver ett varmare klimat än zon 5.

På Gunillaberg andas man friare, har nära till himlen och samtidigt befinner man sig i en magisk erinring om att ”av jord är vi komna”. När de hundratals – kanske tusentals – liljorna blommar i den för övrigt vilda ängen på Gunillaberg ska jag återvända. Tack, Tage, för en gränsöverskridande kulturupplevelse!

©JANET HAAPAR

Text och Foto

Det här inlägget postades i Arkitektur och Trädgård, Dans, Djur och Natur, GRÖN HÄLSA, Konst, Miljö och Hälsa, Teckning och Illustrationer, Utställningar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s