Gustavssons ”Kuba”

fidel-castro che fidel 3

Läser den nästan 700 sidor tjocka bibeln om Kuba, Thomas Gustafssons bok: ”Kuba”, Carlssons Bokförlag. Jag har kommit till sidan 400. Boken är till större delen en historisk beskrivning av tiden före, under och efter revolutionen med kapiteltitlar som 26 juli, Grisbukten och Guantanamo Bay. Till viss del är den skriven som en reportagebok med flera spännande möten med människor på landsbygden, beskrivning av arbete på sockerplantager, Hemingways Havanna, Fredrika Bremers resa till Kuba, ingående redogörelse för cigarrtillverkning och kanske det mest spännande kapitlet, olika författares intervjuer med Fidel Castro.

Vännen Garcia Márques har skrivit: ”En natt, när han tankfullt satt och åt vaniljglass med små skedar, såg jag på honom och det slog mig hur tyngd han just då i denna stund såg ut att vara under det stora ansvar som vilar på hans axlar, att ensam hålla så många människors öde i sin hand. Jag har aldrig sett honom så långt borta från sig själv förut. Då frågade jag honom vad han allra helst skulle vilja göra, och han svarade genast utan att tänka efter: ”Bara hänga i ett gathörn någonstans.”

Boken innehåller många intressanta fotografier, många tagna av författaren.

Väl att jag har 300 sidor kvar!

©JANET HAAPAR
text
foto: Google

Det här inlägget postades i Filosofi och Politik, Litteratur och Skrivande och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

